
Osman Gürçay'dan Uyarı&Yorum
Bursa Şehir Hastanesi raylı sistem hattında kullanılacak hafif raylı sistem araçlarının ihalesini Çinli şirket kazandığı açıklandı
Bursa Büyükşehir Belediye Başkanlığı Destek Hizmetleri Dairesi Başkanlığı'nın açtığı yaklaşık 4 milyar 136 milyon TL maliyeti olduğu belirtilen ihaleyi Çin merkezli CRRC ZHUZHOU LOCOMOTIVE CO., LTD. 2 milyar 840 milyon TL teklif sunarak kazandı.
İhaleye katılan diğer şirket 4 milyar 771 milyon TL iteklif veren Türk şirketi Bozankaya Raylı Sistemler Anonim Şirketi oldu.
İhaleyi kazanamayan Bozankaya, Kamu İhale Kurumuna (KİK) itirazen şikayette bulundu.
12 Haziran Cuma günü, belediye ile şirket ihale kapsamında imzaladığı sözleşmeye göre Çinli şirket 20 adet aracın tamamının 23 ayda teslim edecek.
Şimdi Gelelim Esas Konuya
Mesele Rahmetli İlber Ortaylı'nın Cahil İle Sohbeti Kestim muhabbetine kadar gidiyor.
Haberi düz mantıkla okuyunca Çinli firma olmasaymış, Türk firması Bursa Büyükşehir Belediyesine iki kat fiyat vererek fena halde kazıklayacakmış gibi görünüyor değil mi?
Değil!
Durmazlar A.Ş. raylı sistem işine girince, ülkemin bütün şehirlerinin raylarında Bursa markası dolaşacak diye sevinmiştim.
İpek Böceğinin ile test sürüşlerinde ilk gezenlerden biriyim.
Kulakları çınlasın iyi dost olduğum Taha Aydın teknik koordinatör olarak görev yapıyordu.
İstanbul'da birlikte bir fuarı gezerken bana üretimde sorun olmadığını ama satışlarda ciddi sorunlar var dedi.
Neden, bildiğim kadarıyla sektörde tek tabancasınız dedim.
Çinli firmalar bizim fiyatımızın yarısına teklif veriyorlar dedi.
O kadar ucuza mı malediyorlar ki o fiyatı veriyorlar , ya da biz mi çok pahalı üretiyoruz diye sordum.
Yok! Teknik şartname belli, dünyada çelik fiyatları belli, yazılım belli ama Çin hükümeti ihracatı desteklemek için ,ihraç edilen her araç için fiyatı kadar teşvik veriyor dedi.
Bu iş tıkanacak dedi.
Ve öyle oldu...
Benim ülkemde adamını bulan 3ncü bölge için teşvik alıp İstanbul'da otel sahibi oluyor.
Ya da Ege'de Akdeniz'de tatil köyü kuruyor..
Bu konu çok önemlidir.
Sistem döviz faiz borsa gibi palyatif tedbirlerle yürüyor.
Üretimin kanını kurutuyor.
Sanayiye kurşun sıksan bundan iyidir.
Çin haklı sanayisini güçlendirecek ve piyasada tek kalınca istediği fiyata satacak.
Bu durumu geçen yıl makine fuarında da yaşadım.
Bizim önemli bir firmamızın çok özel biR CNC ürününün benzeri, Çinli firma tarafından aynı sistemle 1/3 fiyata satılınca Türk ve Bursalı firmalar fuara katılmamıştı.
Bu sene KFA buna izin vermedi.
Bursa Büyükşehir Belediyesi haklı; ihale yasasının gereğini uygulamazsa suçlu duruma düşer.
Türk firması haklı rekabet için zararına satış yaparsa batar.
Cahil haklı işin iç yüzünü bilmediği için sosyal medyada kazıkçı diye Türk firmasını suçluyor.
Bence direksiyonun başına bankacılar değil üretim dünyasının gerçeğini bilen birilerinin oturması gerekiyor.
Kim haksız bilemedim.
Benzer şeyler tekstilde yaşanıyor.
Önümüzde İran, Suriye, Lübnan, Gazze'de ciddi inşaat fırsatları var ama bu anlayış ile pazarda izimiz olmayacak gibi görünüyor.